14 Ocak 2015 Çarşamba

Sokak Sanatı -Kadıköy Yeldeğirmeni

Bu yıl üçüncüsü düzenlenen Mural-İst festivali kapsamında Kadıköy Yeldeğirmeni'nde bina duvarları devasa boyutlarda tuvallere dönüşüyor.
Kadıköy Belediyesi desteği ile 3. Yılına giren Mural-İst festivali ilk etabı kapsamında düzenlenen duvar boyama çalışmasında Türkiye Polonya ilişkilerinin 600. Yılı çerçevesinde Polonya'dan Türkiye'ye gelen sanatçılar, M-CITY, Chazme 718 ve Sepe kendilerine özgü stilleri ile Yeldeğirmeni Talimhane Sokak'ta daha öncesinden seçilen duvarları kendi tasarımları ile birer tabloya dönüştürüyor.
Kadıköy Yeldeğirmeni'nde yapılan ve büyük ilgi gören duvar boyamaları (Mural sanatı), birbirinden ilginç desenleriyle kullanılmayan duvarlara hayat verirken, dünya çapında duvar boyama sanatının hatırı sayılır çalışmalarını ortaya koyuyor.

Dünyaca ünlü Polonyalı duvar boyama sanatçılarının kendi tasarımlarının sergileneceği Mural-İst Yeldeğirmeni bina duvarlarına ayrı bir zenginlik katacak. 2 binanın dış cephe duvarlarının boyanacağı festivalde, Polonyalı sanatçılar tamamen kendilerine özgü çalışmaları tüm İstanbulluların beğenisine sunuyor.


Yeldeğirmeni’ne çizmiş olduğun grafitinin arkasında bir hikaye var mı?

Dome- Aslında baktığın ilk andan itibaren bir mesaj veriyor bence. Hikayesi, sana ait olan her şeyi alıp, yeni bir hayata yelken açmak ile ilgili. Kötü olan şeyleri arkada bırakıp, yeni bir şeye başlamak… Fakat bu çizimde anlatmak istediğim zihinsel bir durum, yani materyal şeylerden ötede.
Fikirlerim;
Ben en çok Dome adlı sanatçının eserini beğendim.Daha çok kendimden bir şeyler bulduğum için olabilir.Eseri hakkında yukarıda belirttiğim sözleri sarfettiğini gördüğümde ise tıpkı benim o eseri gördüğümde hissettiğim şeyler olduğunu fark edip tekrar etkilendim ve duygularını anlatış biçimin sağlam olduğuna bir kez daha karar verdim. Normalde İstanbul’da  ve çoğu ülkede sokaklara (sanat adına dahi olsa) izin çizim yapmak yasak. Fakat ben bu işin çekiciliğinde biraz da illegal oluşunun katkısı olduğunu düşünüyorum.Ben İstanbul’da büyüyen bir çocuk oldum ve hiphop kültürünü yakınen yaşadım yıllar boyunca.Bu kültürün içinde grafiti, writerlık, tag atma kültürü olduğu için ben ve aerkadaşlarımda bu deneyimi illegal yollardan çok kez denedik.Bu konuda gerçekten yetenekli arkadaşlarım var.Kimisi nadir yapılan festivallerde, kimisi grafik,animasyon gibi alanlarda ilerleme kaydetti fakat ülkemizde sokak kültürünün yaşaması ve yücelmesi için daha çok yol katedilmesi gerektiğini düşünüyorum.
İstanbul’da birkaç kez Moast Fest düzenlendi.Burada geneli yerli olmak üzere bir sürü grafiti sanatçısı eserlerini legal şekilde sergiledi.Son yıllarda grafiti özel binaların dış cephesinde, bazı kafe barların iç dekorasyonunda veya özel organizasyonlarda bir çok defa çeşitli amaçlarla kullanılmaya başlandı.Bu legal kullanımlar ülkemizde sokak sanatı adına ilerleme kaydettiğimizin göstergesidir.Fakat ben yine de tekrar söylüyorum, bu işin güzelliği illegal olmasındaki heyecanda yatıyor.Grafiti kendini topluma, her türlü insana, farklı biçimlerle ve kendine has anlatma şeklidir.Bir isyan, bir yakarış, bir sorunu gözlere sokma eylemidir.Her şeyden önce bana göre bir sanattır.Bu arada hâlâ bilmeyenler için  bir kaç yıl öncesinde yapılan bir çalışmadan bahsetmeden geçemeyeceğim.İstanbul’da Taksim, Eminönü, Kadıköy, Galata, Karaköy, Cihangir civarlarında mutlaka sarı yumruk figürleri dikkatinizi çekmiştir.Bu yumruklar ve ardındaki grafitiler Kripoe ve arkadaşlarının eseridir.1up! adlı tagleri, mantar resimlerini ve sarı yumrukları gördüğünüz yerlerde bu grubun grafitilerini de göreceksiniz.Çoğu belediye veya esnaf tarafından temizlenmiş olsa da.. Bu 1up konsepti bir çok ülkede gerçekleştirilmiş ve hepsini videoya çekip güzel bir belgesel hazırlamışlar.Önceden internette bölüm bölüm mevcuttu fakat şimdilerde bazıları kaldırılmış.Bu belgeselleri izleyerek ülkelerdeki sokak sanatı legalitesi ve illegalitesi, sokak sanatına halkın bakış açısı bakımından bir çok bilgiye sahip olabilirsiniz..Sanat her zaman kendini ifade etmenin en güzel ve zararsız yoludur.                                    Mehtap DOĞAN

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder